Bättre träning med rätt kläder


När du tränar ska du känna dig bekväm i kläderna. Du ska inte känna dig hindrad av plagget eller att du är överdrivet medveten om din egen kropp och hur du ser ut. Vad du borde ha i garderoben beror på en del faktor varav främsta är vilken typ av träning du utför. 

Promenader

Promenader är en av de enklaste och samtidigt bästa träningsformerna du kan göra. Vi som människa är gjord för att vandra långt, vi är inte snabba i jämförelse med djurvärlden men har istället otroligt uthållighet. Även de som är överviktiga eller har problem med krämpor rekommenderas att välja promenader. För att promenera behöver du inte köpa specialkläder. Ett par sköna byxor som inte skaver, en t-shirt som andas. För kvinnor är det skönt med en aktivitets-bh, de sitter bra och känns mjuka mot kroppen. Den trycker inte lika hårt som en sport-bh som är gjord för mer högintensiva träningsformer.

Simning

Du vill få så lite motstånd som möjligt när du är i vattnet. Din egen hud agerar mer motstånd än din dräkt, därför är det bättre att träna simning i baddräkt än bikini. Män ska använda speedos istället för badshorts för att undvika motståndet när det lösa tyget flyter runt dig. Inom simtävlingar har det sedan 60-talet varit förbjudet att bära vissa dräkter med neopren eftersom det är så vattenavstötande. Simning är skonsamt för dem som har dåliga knän eller höfter och inte klarar av promenader. Det är samtidigt en krävande sport där du kan träna kondition och styrka på ett nästintill riskfritt sätt.

Jogga

Vill du känna vinden i håret och springa fram genom skog och över gator? Joggning är effektiv träning där du får ut mycket av lite tid. En joggingrunda på en halvtimme är likvärdig med en rask promenad på över en timme. För att jogga behöver du tänka på aerodynamiken, nu är det luften istället vattnet som är problemet. Du ska ha tajta kläder som andas, svetten ska transporteras bort och tyget ska inte fastna och fladdra i vinden medan du springer. Har du inte testat joggning eller löpning tidigare kan vi berätta att det är en uppförsbacke att bli duktig men till slut kommer du att hitta din ”runner’s high” och börja älska din nya träningsform!